Sunday, 2 February 2014

sce3111 : Topik 2 (1) - Pentaksiran

2.1 BIDANG PENTAKSIRAN DALAM SAINS SEKOLAH RENDAH


Murid-murid ditaksir pada tiga aspek sukatan pelajaran; pengetahuan, kemahiran,sikap dan nilai  (KSSR Syllabus Handbook, 1993, m.s. 11- 12). 

2.1.1 Pengetahuan

Sebagai suatu bidang ilmu,sains menyediakan suatu kerangka untuk muridmurid memahami persekitaran mereka melalui aplikasi prinsip sains dalam kehidupan harian. Pendekatan inkuiri membolehkan murid melakukan penyiasatan pada dunia di  sekeliling mereka. Ini akan menggalakkan murid menjadi kreatif,berfikiran terbuka,toleransi ,mencintai dan menghargai alam sekitar.  
Pada tahap I sekolah rendah dalam Tahun 1, isi  kandungan dibahagikan kepada dua bahagian: Bahagian A dan B . Pada Tahap II sekolah rendah, tema dibina mengenai manusia dan penerokaan persekitaran.  Lima bidang penyiasatan adalah: 

i. Alam  Hidupan  

Persekitaran hidup menyiasat keperluan asas dan proses kehidupan manusia,binatang dan tumbuhan. 

ii. Alam  Fizikal 
Alam fizikal menyentuh konsep  ruang dan masa dan fenomena tenaga. 

iii. Alam Bahan 

Alam bahan membuat perbandingan antara bahan semulajadi dan bahan buatan manusia . 

iv. Bumi Dan Alam Semesta 

 Bumi dan alam semesta meneliti bumi dan hubungannya dengan matahari,bulan dan planet-planet lain dalam sistem solar

v. Dunia Teknologi

Menyiasat perkembangan teknologi dalam bidang pertanian,komunikasi,pengangkutan dan pembinaan dan sumbangannya dalam kesejahteraan kehidupan manusia.  


2.1.2 Kemahiran proses dan kemahiran berfikir

Penguasaan kemahiran proses, kemahiran manipulatif dan kemahiran berfikir adalah ditekankan dalam sukatan PSS (Primary School Science/ Sains Sekolah Rendah). Ketiga-tiga kemahiran tersebut adalah saling berkaitan dengan pemikiran secara kritikal,kreatif  dan analitik . 
Kemahiran proses sains :
1)    Memerhati
2)    Mengkelasan
3)    Mengukur dan menggunakan nombor
4)    Membuat inferen
5)    Membuat ramalan
6)    Berkomunikasi
7)    Mengenalpasti hubungan ruang dan masa
8)    Mengintepretasi data
9)    Mendefinasi secara operasi,
10) Mengawal dan memanipulasi pembolehubah
11) Membina hipotesis
12) Mengeksperimen.

Kemahiran manipulatif adalah kemahiran psikomotor:
1)    Mengendali,membersih dan menyimpan alat radas sains
2)    Mengendali secara selamat spesimen hidup
3)    Melukis secara betul spesinen dan alat. 

2.1.3 Sikap dan nilai 

1)    Sifat ingin tahu kepada dunia  disekeliling
2)    Kejujuran
3)    Ketepatan dalam merekod dan mengesahkan  data
4)    Keluwesan dan keterbukaan minda
5)    Kesabaran
6)    Kerjasama
7)    Bertanggungjawab terhadap diri sendiri,orang lain dan alam sekitar
8)    Bersyukur kepada tuhan
9)    Menghargai sumbangan sains dan teknologi  

No comments:

Post a Comment